Volbracht! Eén hele week zonder (nieuw) plastic

Het is gelukt! Achteraf viel het eigenlijk nog best mee ook. Er zijn me wel enkele dingen opgevallen zoals de enorme hoeveelheid plastic verpakkingen in de supermarkt, maar óók bij de biologische boer. En de man van de viskraam die echt niet wist wat hij met het door mij meegebrachte bakje moest. In gedachten loop ik nogal eens door Tesco of Supervalu en ik moet zeggen dat vooral bij Tesco je héél veel groente en fruit zonder plastic kunt kopen. Zoals de champignons... dat is wel het eerste wat ik morgen ga kopen. Ik denk dat ik morgen vooraf (zelfgemaakte) champignonsoep neem en dan champignons met een champignonsaus ga eten :) Inmiddels heb ik begrepen dat er ook winkels in Nederland zijn waar je "losse" champignons kunt kopen, alleen niet in mijn woonplaats dus.
Ik snap ook wel dat een heleboel groente in plastic wordt verpakt zodat de barcode makkelijk leesbaar wordt. Toch zouden ze best wel eens wat minder plastic mogen gebruiken. De caissière die vreemd opkeek dat ik de witlof los op de band legde, maar het later volkomen begreep toen ik uitlegde waarom ik géén plastic zakje eromheen wilde hebben.
Natuurlijk was het prettig dat ik gewoon een voorraad shampoo in huis heb, dat probleem hoefde ik dus niet te tackelen. Eigenlijk had ik deze week voornamelijk etenswaren nodig. En dan die led-lampen.... maar zonder licht gaat ook! Gelukkig heb ik op beide toiletten voldoende toiletpapier.... er zijn best wel dingen waarvan ik me realiseer dat die nauwelijks zonder plastic verkrijgbaar zijn.

Waarom schrijf ik zo nadrukkelijk nieuw plastic? Onderweg drink ik nogal wat water. Het lijkt bijna een manie. Als ik ook maar 5 minuten onderweg ben wil ik al een slok water. En dan drink ik dus kraanwater. Maar wel uit een flesje. De dopper is daarvoor heel geschikt, maar die is wel gemaakt van plastic. En de bakjes die ik meenam naar slager en viskraam zijn uiteindelijk wel gemaakt van plastic, maar dat had ik dus al gewoon in huis. En de kaas voor tussen de middag nam ik mee in mijn lunchbox, inderdaad, van plastic. Ik ben niet helemaal tegen plastic, je moet er alleen op een verantwoorde manier mee omgaan.



Reacties dat het toch geen zin heeft en wat is nou één week? Nu wil ik dat best geduldig uitleggen, maar als je bij voorbaat iedere uitleg afwijst omdat het toch onzin is.... Dan waardeer ik des te meer iedereen die een positieve waardering liet horen, ook al deden ze zelf niet mee. Misschien een volgend jaar wel? In ieder geval is mij deze week goed bevallen. Volgend jaar doe ik weer mee! En ik hoop velen met mij!

Geen opmerkingen: