La Normandie volgens Sheila

Dat ik op zaterdagmorgen de auto nog moet inpakken vind ik zelf normaal. Het mag eigenlijk al een wonder heten dat praktisch alles klaar staat om ingeladen te worden. Lees: ik ben gewoon te lui om dat wat ik mee moest nemen netjes op te ruimen en liet het dus gewoon in de gang staan. Niet echt handig als er bijvoorbeeld een bank geleverd wordt maar toen heb ik dan ook gewoon 's morgens om 7 uur 12 dozen verzet richting bijkeuken om ze vervolgens deze zaterdagmorgen weer terug te verhuizen naar de gang. Het is lekker weer om op pad te gaan. Geen regen, niet te warm, ideaal! Het pinksterweekeinde zou druk zijn... niet op de Belgische en/of Franse wegen. Het lijkt wel of iedereen thuis is gebleven. Ik overnacht net buiten Rouen. Maar omdat er een flinke wegomleiding is zie ik ook weer eens een ander deel van deze stad. Ondanks dat Sheila mijn aanwijzingen niet snapte en mij dus tot 3x toe dezelfde opstopping instuurde. Zo leer je rondjes rijden :)

Première Classe is echt eersteklas overnachten voor een heerlijke prijs. Ik hoef voor die ene nacht (of voor welke andere nacht dan ook) geen luxe. Een goed bed, douche en toilet is voldoende. En dat er dan ook nog een gezellig goed restaurant op loopafstand is, is helemaal meegenomen. Ook omdat het inmiddels dus wel is gaan regenen (en dat is zacht uitgedrukt).

Helemaal zonder tol kom ik niet weg. Maar Sheila kent mijn idee van alternatieve route nog niet zo goed en dus besluit ik haar maar lekker te negeren en de Route Nationale naar Caen te gaan volgen. Ik heb tijd genoeg. Je wordt toch helemaal vrolijk van die gele velden? Zelfs al regent het? Trouwens, zo hard regent het nu toch ook weer niet (maar wel gestaag).



Heerlijk al die kleine dorpjes met hun vakwerkhuisjes. Ik houd wel van een opknappertje maar soms denk ik toch dat iets wel erg lang tijd nodig zal hebben om op te knappen. Maar dat leem trekt wel! Alleen had het dan niet in Frankrijk moeten staan, oeps.



Zo kom ik ook door Rougemontiers, te mooi om niet even te stoppen en een handdoek helpt ook tegen nattigheid.



Normandië is wel heel erg mooi (als je niet over de snelwegen raast).



Maar dan moet je natuurlijk niet met een niet-volle tank vertrekken.... en ook nog willen eten op zondag. Of een supermarkt vinden die open is. En dat bedenk ik me dus om kwart over 12 's middags. Het tankstation dat ik net gepasseerd ben accepteert geen buitenlandse kaarten en/of Visa. De intermaché die ik ineens spot is tot half 1 geopend op zondag. Dat moet lukken! Omdat het Pentecôte is (wat is vroeger steevast petticoat noemde) is de supermarkt zomaar tot 1 uur geopend. Wat een feest...

Maar nu raakt die tank toch echt wel leeg... en in deze dorpjes, hoe leuk ze ook zijn, ga ik geen tankstation vinden dat mij verder op weg helpt. Dus keer ik toch maar richting snelweg, in de hoop.... ijdele hoop! Ik besluit Bayeux in te rijden en vind prompt een acceptabel tankstation. Sheila dacht dat ik nog steeds de alternatieve route wilde volgen en dus stuurde ze me vanaf dat moment door de bochtigste en vuilste straten van het land.



In Vitey staat een prachtig pand, compleet met muur, kantelen en toren. Dit wil ik best onderhouden (en er dan uiteraard om niet verblijven).



En zeg nou, dit is toch gewoon fantastisch om doorheen te rijden? Ook al regent het, ook al vertrekt de ferry 2 uur eerder dan ik verwacht had (oei), tijd in overvloed. Ik ga deze rit nog eens maken als de zon schijnt!

Geen opmerkingen: