Makkum

Mijn enige doel voor deze mini-break was Makkum. Inmiddels had ik wel enkele dingen gehoord over dit plaatsje. Er zou een Woonerie staan. En ik ben absoluut niet gek op woonwinkels, ze verkopen in mijn ogen eigenlijk allemaal dezelfde troep in een andere opstelling, 20 witte lampionnen naast elkaar, het zoveelste metalen hart dat echt bij mij de deur niet inkomt. Maar deze zou anders zijn...

De dag begint al goed: het regent pijpenstelen.


Nu ben ik niet bang van een beetje regen, die 7 paraplu's staan eerder voor de sier thuis in de paraplubak. En mijn jas is waterdicht. En wie weet gaat later het zonnetje wel weer schijnen. Er zou ook een jaarmarkt zijn in Makkum. Dat vind ik dan weer wel zielig voor die standhouders.
Aangekomen in het dorp is de straat richting centrum afgesloten. Niet zo heel erg want pal ervoor is een -gratis- parkeerplaats. Ik neem tenminste aan dat die mensen het niet erg vinden dat ik voor hun deur parkeer. En dan op zoek naar de Woonerie (die ook hebsels verkoopt). Ik kijk even om me heen... en daar wappert de vlag al vrolijk in de regen! Op zo'n klein stukje krijg ik niet eens de kans om nat te worden.

In een prachtige boerderij huist Watson & co. En al mijn vooroordelen over woonwinkels waren meteen overboord gegooid. Wat een verademing! Een enorm gezellige woonwinkel waar zelfs ik graag rondkijk (en waar de standaard dingen gewoon lekker niet te koop zijn). Waar ik steeds weer nieuwe dingen ontdek, nieuwe hoekjes, kamertjes, ideeën genoeg hier! Ik krijg zelfs meteen koffie aangeboden. Facebook opent deuren naar gezellige mensen. Wat José presteert met oude postzakken is ongelooflijk. Ook haar tassen zijn fenomenaal. En Marco maakt gewoon top-interieurs. Ik kan niet anders dan iedereen aanraden deze Woonerie (mét hoofdletter! die verdienen ze dubbel en dwars) te gaan bezoeken. Hieronder mijn sfeerimpressie. En omdat de inrichting iedere dag kan veranderen zal ik zeker nog eens teruggaan!


Het regent nog steeds een beetje, de jaarmarkt valt letterlijk in het water. Ik ga maar eens kijken wat die aardewerkfabriek bakt. Er wordt zoveel informatie verstrekt op duidelijke panelen dat ik niet eens meer verbaasd ben van de prijzen. Alles is handwerk. Maar dat paar oorbellen zal nooit aan mijn oren hangen!


Het klaart op! Het is nog wel bitter koud, 8 graden volgens de thermometer en waarom zou ik daaraan twijfelen? Ik duik even de natuur in.


Nu hadden al verschillende mensen aan mij gevraagd of ik al naar het strand was geweest. Ik stond er dus niet eens bij stil dat het IJsselmeer ook strand zou hebben. Het werd zelfs "feestelijk geopend". Toen ik aankwam was net een modeshow aan de gang, meisjes die bikini's showden... bij 8 graden dus!
Het strand zelf was aantrekkelijker. Er stond een stevige wind maar dat vind ik wel leuk, even uitwaaien. Dat dachten de surfers ook. Maar om nu al op blote voeten te lopen? En op blote voeten het meer op te gaan? Het betrof een enkeling, maar toch!



Geen opmerkingen: